Raketová technika koncem druhé světové války
Příprava UP-3 ke střelbě
Sovětským Kaťuším jsem se už blíže věnoval v jiném článku (Raketomet BM-13 Kaťuše, k německým V-1 a V-2 se hodlám ještě vrátit). Kromě těchto úspěšných dělostřeleckých raket se ve výzbroji sovětského letectva objevovaly ještě neřízené rakety. Tyto rakety byly využívány po celou válku - k jejich prvnímu bojovému nasazení došlo v srpnu 1939 při bojích u Chalchyn-Golu. V leteckých soubojích zde bylo sovětskými střelami RS 82 zničeno 13 japonských letadel.
Zdokonalená verze RS-82 byla v prvním roce války rozšířena také do pozemních jednotek a používala se pod označením M-8. K jejímu odpalování se používaly raketomety obdobné Kaťuším. Pozemní jednotky také používaly raketové protitankové střely ráže 65 mm, které pocházely z konstrukční kanceláře SKB-1 vedené ing. Ostrovským.
Do kategorie raketových prostředků musíme zařadit také sovětské raketové letouny, které mají základ v konstrukcích připravených ještě před zahájením války. Jedním z nich byl Koroljovův raketový kluzák nazvaný RP-318 (podle raketnyj planěr) a vybavený motorem RDA-1-150. Tento stroj poprvé vzlétl počátkem roku 1940 a první let s využitím plného tahu motoru se uskutečnil 28. února 1940. Motor tehdy pracoval 110 vteřin a letoun pilotovaný Vladimirem Fjodorovem přitom zvýšil rychlost až na 140 m/s a vystoupal z 2600 na 3600 metrů. Přestože měl raketový stroj být základem pro budoucí přepadové stíhače (dekret o zahájení vývoje raketových letounů přijal Lidový komisariát pro obranu v červnu 1940), jeho vývoj byl ještě před zahájení války mezi Německem a SSSR pozastaven a později nebyl nikdy obnoven. Vlastní stroj byl v srpnu 1941 v rámci přípravy evakuace moskevského RNII spálen, aby nepadl do rukou Němců.
Podobný osud potkal i další raketový stroj - BI-1, který rovněž pochází z předválečné doby. Stavba vlastního stroje podle návrhu A. J. Berezňaka byla připravována v Moskvě od konce roku 1940 a souběžně se dokončoval také raketový motor A. M. Isajeva. Odtud také označení stroje - BI = Berezňak, Isajev. Výrobní dokumentace byla hotova počátkem roku 1941 a čekalo se na schválení jeho výroby. Projekt byl nakonec Stalinem potvrzen a k realizaci schválen 9. července 1941; výroba prvního prototypu trvala 35(!) dní.
Hotový stroj pak čekal na dokončení raketového motoru, který byl připravován L. S. Duškinem. Motor byl při statických testech vyzkoušen v září 1941 a ukázalo se, že dává dostatečný tah (kolem 10 kN). Mezitím letoun BI-1 uskutečnil bezmotorové lety ve vleku za letounem Pe-2 (první 10. září 1941) a absolvoval pozemní testy. V lednu 1942 pak byl stroj zkompletován a připraven k motorovým letům. Ovšem 20. února 1942 při statickém testu motoru na letišti Bilimbaj došlo k explozi spalovací komory a letoun byl poškozen. Současně také byli zraněni pilot G. J. Bachčivandži a konstruktér Arvid Pallo. Další funkční zkoušky stroje byly obnoveny až v průběhu dubna 1942.
15. května 1942 BI-1 poprvé letěl s využitím raketového motoru D-1A-1100 a zkušební pilot Bachčivandži s ním dosáhl maximální rychlost 400 km/hod. Při přistávání ale došlo k malé nehodě, při které se zlomila podpěra šasi.
23. března 1943 při sedmém zkušebním letu BI-1 přešel letoun z přímého letu (rychlost kolem 800 km/hod) do neovladatelného střemhlavého pádu a narazil do země. Přitom zahynul zkušební pilot G. J. Bachčivandži. Příčina nehody byla objasněna až mnohem později, kdy se zjistilo, že sklon k přechodu do střemhlavého letu mají při rychlostech blížících se rychlosti zvuku všechny letouny s přímými křídly. Po nehodě byly přehodnoceny plány o zařazení BI-1 do stíhacího letectva (už bylo schváleno usnesení o výrobě 40 kusů) a v dalších pokusech s raketovým letounem se už nepokračovalo.
Americká raketová výzbroj se zaměřila na námořnictvo, kde byly několikrát rakety nasazeny k vytvoření přehradné palby při výsadcích vojsk na pevninu. K jejich vůbec prvnímu nasazení v boji došlo v květnu 1942, kdy byly použity raketové střely ráže 7,2 palce (kódové označení Mousetrap). Přitom rakety Mousetrap byly k zařazení do výzbroje schváleny 17. dubna 1942. A v říjnu téhož roku byly tyto rakety na více než stu plavidel v Atlantiku a roce následujícím se rozšířily i na lodě v Tichém oceánu.
Další formu využití raketových motorů podporoval americký National Defense Research Committe, který podporoval výzkum směřující k využití přídavných raketových motorů k leteckým pumám. Pumy měly být urychleny a získat tím větší průraznost. První testy urychlovaných pum proběhly už v září 1940 na střelnici vojenského námořnictva ve Virginii (na základně Naval Proving Ground v Dahlgrenu). Jinou formou pak byly rakety systému JATO (Jet Assisted Take Off), které ulehčovaly starty přetížených bombardérů, a který řídil Navy Bureau of Aeronautics. Vlastní stavbu motorů JATO zahájila v květnu 1941 Navy Engineering Experiment Station v Annapolisu. Na vývoji těchto urychlovacích motorů se značnou měrou podílel i pionýr americké raketové techniky Robert H. Goddard, který se věnoval verzi JATO s kapalným palivem.
První úspěšný pokus o start letounu s využitím urychlovacích raketových motorů (JATO) proběhl v červenci 1941 na základně Ercoupe v March Field (letoun pilotoval Homer A. Boushey). K letadlu bylo připevněno dvanáct motorů JATO, které pracovaly s nově navrženou pohonnou hmotou - směsí asfaltu a chlorečnanu draselného - a každý dával tah asi 250 N. Pokusy pokračovaly i v srpnu 1941 a po jejich úspěšném dokončení byl další vývoj předán z Californian Institute of Technology (Caltech) firmě Aerojet Engineering Corp. K prvnímu masovému bojovému nasazení Bazooky došlo v květnu 1943 při bojích v Tunisku a armádní činitelé její nasazení označovali za úspěšné.
Ovšem nejúspěšnější "raketovou" americkou zbraní se stala ruční protitanková Bazooka. Její vývoj byl sice zahájen na sklonku první světové války, ale teprve skupina vedená L. A. Skinnerem z Army Ordonance Development vývoz zbraně dotáhla k použitelnému výsledku. Skinner byl také iniciátorem vývoje rakety M-8 určené pro pozemní vojsko. Raketová Bazooka byla poprvé vyzkoušena při střelbě na pohybující se cíl na střelnici v Aberdeenu v květnu 1942 a na základě úspěšných zkoušek byla předána k výrobě firmě General Electric.
V úvodu zmíněné britské požití raket v protiletadlové obraně má počátky v září 1940, kdy Royal Air Force použilo rakety proti letounům Luftwaffe. Další úspěšnou raketou byly UP-3, jichž využívalo britské letectvo při útocích na pozemní cíle. A uplatnění našla i u jednotek pobřežní ochrany jako protiletadlová zbraň; v prosinci bylo na pobřeží Anglie připraveno asi 100 raketometných baterií, které byly vybaveny právě raketami UP-3, ale také raketami ráže 50,8 mm, jež sloužily k palbě proti střemhlavým bombardérům. UP-3 se vystřelovaly buď z raketometu Mk. 1 (jednotlivé rakety), nebo Mk. 2 (dvojice raket).
HLAVNÍ PRAMENY:
[1] J. Kroulík, B. Růžička: Vojenské rakety, Naše vojsko, Praha 1985
[2] P. Lála, A. Vítek: Malá encyklopedie kosmonautiky, Mladá fronta, Praha 1982
[3] K. Pacner: Na obou březích vesmíru, Čs. spisovatel, Praha 1968
-----
Příště: Události kosmonautiky; plánované zveřejnění: 21.3.2012.
Jan Sedláček
NOAA zabránila SpaceX vysílat z oběžné dráhy
Agentura NOAA (National Oceanic and Atmospheric Administration) zabránila přímému přenosu z druhého stupně nosné rakety Falcon 9, který v pátek 30. března vynášel na oběžnou dráhu deset družic Iridium-NEXT.
Jan Sedláček
Nárůst extrémních meteorologických jevů
Nedávno zveřejněná aktualizace studie evropské organizace EASAC o změnách klimatu z roku 2013 obsahuje upozornění na nebezpečné trendy množství extrémních meteorologických jevů v Evropě.
Jan Sedláček
Vzniknou Kosmické síly Spojených států?
V polovině března vyhlásil v San Diegu americký prezident Donald Trump, že by Spojené státy měly vytvořit novou vojenskou službu - Space Force (Kosmické síly).
Jan Sedláček
Satelitní navigace potřebuje alternativu
V minulých dnech proběhla sdělovacími prostředky zpráva, že vojenské kruhy v USA jsou znepokojeny závislostí armádních složek na satelitních technologiích.
Jan Sedláček
Ostrý test ruské raketové střely
Ruské ministerstvo obrany vydalo prohlášení, ve kterém oznamuje úspěšný test leteckého a raketového systému Kinžal.
Jan Sedláček
ATV-1 Jules Verne
Před deseti lety, 9. března 2008, odstartovala z kosmodromu Centre Spatial Guayanais nákladní kosmická loď ATV-1 Jules Verne.
Jan Sedláček
Odpad na Měsíci
Dnes je to přesně 50 let, když technici NASA dokončili v Kennedyho kosmickém středisku na Floridě dvoudenní zkoušku letové připravenosti kosmické lodě Apollo 6, která nakonec startovala 4. dubna 1968.
Jan Sedláček
Byl indický řidič zabit meteoritem?
V moderní historii není spolehlivě zdokumentován žádný případ úmrtí člověka následkem zásahu meteoritem.
Jan Sedláček
Rok 2015 - velkolepé objevy ve Sluneční soustavě
Uplynulý rok 2015 byl významným obdobím pro planetární průzkum. New Horizons studovala trpasličí planetu Pluto, Philae přistál na kometě, Curiosity získala důkazy o dávných jezerech na Marsu a sonda Dawn přinesla snímky Ceres.
Jan Sedláček
Dvě rány pro ruskou kosmonautiku
V ruské kosmonautice se vrší jedna nepříjemná situace na druhou; po nedávné havárii lodi Progress se dnes udály další dvě nepříjemné události.
Jan Sedláček
Re: "Až budou z nebe padat kousky raket"
V sobotním vydání listu Mladá fronta DNES vyšel článek Karla Pacnera s titulkem "Až budou z nebe padat kousky raket".
Jan Sedláček
Konstantin Eduardovič Ciolkovskij - 157 let od narození
17. září 1857 se narodil zakladatel teoretické kosmonautiky ruský pedagog, spisovatel, popularizátor vědy a výzkumník v oboru aerodynamiky Konstantin Eduardovič Ciolkovskij.
Jan Sedláček
45 let od pádu meteoritu v Suchém Dole
Právě před 45 roky, 16. září 1969 v ranních hodinách, dopadl na střechu rodinného domku v obci Suchý Důl u Police nad Metují kamenný meteorit.
Jan Sedláček
Pátrání po zmizelém Boeingu a družice
V tisku se často uvádí informace, že špionážní družice jsou dnes schopné z oběžné dráhy schopné zjistit poznávací značku automobilu, ale jak je tedy možné, že se dosud nepodařilo objevit zmizelý Boeing Malaysia Airlines?
Jan Sedláček
Budíček pro Rosettu
Sonda Evropské kosmické agentury Rosseta při své pouti Sluneční soustavou už více než dva a půl roku "spí".
Jan Sedláček
Tajemný kámen na Marsu
Americký rover Opportunity už po celých deset let zkoumá povrch planety Mars a vědci se domnívali, že už je nemůže překvapit. Ale stalo se...
Jan Sedláček
31.12.: události v kosmonautice
Vybraná výročí a události z kosmonautiky a raketové technikyúterý 31.12.2013
Jan Sedláček
30.12.: události v kosmonautice
Vybraná výročí a události z kosmonautiky a raketové technikypondělí 30.12.2013
Jan Sedláček
29.12.: události v kosmonautice
Vybraná výročí a události z kosmonautiky a raketové technikyneděle 29.12.2013
Jan Sedláček
28.12.: události v kosmonautice
Vybraná výročí a události z kosmonautiky a raketové technikysobota 28.12.2013
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
- Počet článků 556
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1051x